Followers

Thursday, August 4, 2011

...::Cerita Pasal Janji::...

 Assalamualaikum semua...

Anda sehat??mesti sehat kan?bulan puasa nih...ada yg tak puasa ke??hahaha...jangan cakap ade yang termakan, terminum, terkentut dalam air...hahaha.....dah2...tak nak cakap bnyak2 pasal puasa...itu antara korang dengan Pencipta...


Okay..hari nih nak cakap pasal Janji...kadang2 seronok jugak cerita pasal janji...sebab zaman semakin berubah..dan apa yang dapat diperhatikan..semakin ramai manusia memungkiri Janji...tak kesahlah Janji pada manusia ke atau Janji pada Pencipta...

Okay2...Janji kepada Pencipta lebih mudah untuk kita memohon keampunan sekiranya kita memungkiri Janji yang dibuat...kerana aku rasa sejak kanak2 remaja lagi kita dah tahu Bahawa Allah S.W.T adalah Maha Pengampun segala dosa hamba-Nya..

Tetapi...Janji yang paling sukar untuk ditebus kembali adalah Janji kepada manusia...kerana manusia adalah insan biasa dan mungkin tidak atau kurang memiliki sifat untuk mengampunkan selepas Janji yang di buat oleh satu pihak yang lain dimungkiri tanpa mengenang hati dan perasaan pihak yang satu lagi...

Perkara ini banyak terjadi kepada golongan zaman sekarang...(siapa yang terasa tuh maaflah..cuma nak berkongsi...^-^)..Apa yang aku perhatikan..semakin banyak golongan yang senang membuat Janji dan mudah untuk memungkirinya...



Ingatlah...bahawa Janji ini adalah sama seperti Hutang yang kalau tak dibayar sewaktu masih hidup di dunia..tetapi hendaklah dibayar semasa di akhirat iaitu di perhimpunan Masyar nanti...masa tuh bayangkanlah...berbillion-billion manusia sedang berhimpun dan kita nak cari orang yang kita berhutang atau berjanji dulu tuh macam mana agaknya...


Renungkanlah :-


  • Perbuatan mungkir janji bermaksud menyalahi pernyataan terhadap kesediaan diri seseorang akan memenuhi sesuatu yang diminta oleh orang lain. Oleh itu, dalam Islam menunaikan janji adalah wajib.


             Firman Allah SWT :

            "Hai orang-orang yang beriman, penuhilah janji-janjimu"
              Firman Allah SWT :

             "Dan penuhilah janji sesungguhnya janji itu akan ditanya."
              Seseorang yang mungkir janji yang dibuat sama ada dengan sengaja atau tidak,  amat    tidak menyenangkan dan mengecewakan harapan orang yang dijanjikan.    Perbuatan memungkiri janji tergolong orang munafik.


  • Nyawa orang mukmin itu tergantung dengan hutangnya, sehingga hutang itu dibayar".


Mungkin kebanyakkan dari kita melihat Janji itu satu benda yang remeh...tetapi bagi aku..Janji itu adalah sesuatu yang amat2 penting untuk ditunaikan...

sekian...^-^

A L I F  B O H A R I


Step From Abnormality

:)




4 comments:

Aftha Yushiro said...

gua x berani janji2 ni.. huh

nice input bro...

Muhammad Alif Bin Bohari said...

yeahh..itulah yang sepatutnya..bila x yakin jngnlah berjanji...^-^

HAFIZAH HAIRI said...

2 yg x suka berjanji 2 .
takut x dpt tpati . huhu

Muhammad Alif Bin Bohari said...

Hafizah : baguslah kalau mcm tuh..kalau x yakin pd kemampuan diri buat apa kita berjanji yg bukan2..^__^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...